Ερευνητικά αντικείμενα και προγράμματα
του Ψυχολογικού Εργαστηρίου

Στο Ψυχολογικό Εργαστήριο συνεργάζονται 7 από τα μέλη Δ.Ε.Π του Τμήματος Ψυχολογίας.

Η κύρια ερευνητική δραστηριότητα του Ψυχολογικού Εργαστηρίυ είναι η μελέτη των:

  • των γνωστικών και μεταγνωστικών λειτουργιών και των μεθόδων εκτίμησής τους
  • των ηλικιωμένων (υγιών και με προβλήματα στις γνωστικές λειτουργίες)
  • των αλληλεπιδράσεων συναισθήματος–γνωστικών λειτουργιών κατά το γήρας
  • της ανάπτυξης (γνωστικής, συναισθηματικής, ψυχοκοινωνικής) στους ανθρώπους
  • των διαδικασιών μάθησης και αυτο-ρυθμιζόμενης μάθησης σε παιδιά και ενήλικες
  • των δεξιοτητων προσοχής, μνήμης, γλώσσας, λύσης προβλημάτων, κριτικής και επιστημολογικής σκέψης
  • των κοινωνικων κινήματων, διομαδικων συγκρούσεων, συλλογικών ταυτοτήτων
  • των εφαρμογων υποστήριξης ψήφου (Voting Aid Applications)
  • του εργασιακού (Επανα)σχεδιασμού και των προσωπικών πόρων
  • της συναισθηματικά φορτισμένης εργασίας και της ανάρρωσης από την εργασία
  • της μεταβίβασης (crossover) και υπερχείλιση (spillover) εργασιακών στάσεων και συμπεριφορών
  • των ενδο-ατομικών διακυμάνσεων στην εργασιακή ευημερία (π.χ., επαγγελματική εξουθένωση, εργασιακή δέσμευση)
  • των διομαδικών σχέσεων, του ρατσισμού και των κοινωνικών διακρίσεων
  • των ζητημάτων μετανάστευσης και κοινωνικής ένταξης μεταναστών και προσφύγων
  • των θεσμικών και καθημερινών κατασκευών της πολιτειότητας και της πολιτικής συμμετοχής
  • των κοινωνιοψυχολογικων διαστάσεων της ανεργίας και της εργασιακής επισφάλειας
  • της διγλωσσίας και της σχέση της με τη γνωστική ανάπτυξη.
  • της συμβολής γνωστικών και συναισθηματικών παραγόντων στην ανάπτυξη της γλώσσας
  • της αλληλεπίδρασης γνωστικής – συναισθηματικής ανάπτυξης.

Ερευνητικά προγράμματα
των μελών του Ψυχολογικού Εργαστηρίου

Μασούρα Ελβίρα

  1. Ο ρόλος της εργαζόμενης μνήμης στη μορφοσυντακτικη παραγωγή ρηματικών τύπων.
    Έρευνα για την εξέταση του ρόλου της λεκτικής βραχύχρονης, της οπτικοχωρικής βραχύχρονης, της λεκτικής εργαζόμενης, της οπτικοχωρικής εργαζόμενης μνήμης και του μορφωτικού επιπέδου στη μορφοσυντακτικη παραγωγή που σχετίζεται με το ρήμα. Συγκεκριμένα διερευνάται η ικανότητά μεγαλύτερης ηλικίας τυπικών ενήλικων να παράγουν ορθά τρεις μορφοσυντακτικές κατηγορίες: όψη, χρόνο και συμφωνία υποκείμενου-ρήματος. Η έρευνα πραγματοποιείται σε συνεργασία με το Τμήμα Επιστημών Αποκατάστασης, του Τεχνολογικού Πανεπιστήμιου Κύπρου.
  2. Συναισθήματα, συμπεριφορές και ικανοποίηση στις ερωτικές σχέσεις.
    Έρευνα για τις ερωτικές σχέσεις, η οποία εξετάζει τις σκέψεις, τα συναισθήματα και τις συμπεριφορές που εκδηλώνονται μέσα σε αυτές και μας κάνουν να τις βιώνουμε με περισσότερη ή λιγότερη ικανοποίηση. Η έρευνα διεξάγεται από τους ερευνητές Δρ. Ανθή Αργυρούδη και τον υποψήφιο . Διδάκτορα Κωνσταντίνο Χρήστο Δαουλτζή, με ακαδημαϊκούς υπεύθυνους τον Καθηγητή του Παντείου Πανεπιστημίου Παναγιώτη Κορδούτη και την Αναπληρώτρια Καθηγήτρια του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης Ελβίρα Μασούρα. Πρόκειται για έρευνα χρηματοδοτούμενη από το πρόγραμμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης «Υποστήριξη ερευνητών με έμφαση στους νέους ερευνητές – κύκλος Β’» του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση» (ΕΣΠΑ 2014- 2020).

Μεταλλίδου Παναγιώτα

  1. Η διαμόρφωση των επιστημικών συναισθημάτων: Συμβολή γνωστικών, μεταγνωστικών και θυμικών παραγόντων.
    Η έρευνα εξετάζει τον μηχανισμό διαμόρφωσης των επιστημικών συναισθημάτων, δηλαδή των συναισθημάτων που αναδύονται όταν το αντικείμενο της προσοχής είναι η γνώση και οι διεργασίες γνώσης. Η έρευνα διεξάγεται από την υποψ. Διδάκτορα Αικατερίνη Νεραντζάκη με επόπτρια την Παναγιώτα Μεταλλίδου, Καθηγήτρια στο Τμήμα Ψυχολογίας του Α.Π.Θ. Η έρευνα χρηματοδοτείται από το επιχειρησιακό πρόγραμμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης “Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση, και Δια Βίου Μάθηση” (ΕΣΠΑ 2014-2020), Πράξη ¨Ενίσχυση του ανθρώπινου ερευνητικού δυναμικού μέσω της υλοποίησης διδακτορικής έρευνας”.
  2. Μεταγνωστικές στρατηγικές ρύθμισης των αρνητικών συναισθημάτων σε παιδιά σχολικής ηλικίας.
    Η έρευνα εξετάζει το βαθμό στον οποίο παιδιά Δημοτικού είναι ενήμερα για το ότι μπορούν να εφαρμόσουν στρατηγικές οι οποίες επικεντρώνονται στην αλλαγή της σκέψης ή του στόχου, προκειμένου να ρυθμίσουν τα αρνητικά συναισθήματα της λύπης, του θυμού και του φόβου. Επιπλέον, εξετάζεται η γνωστική τους ευελιξία ως προς την επιλογή της κατάλληλης στρατηγικής με βάση το συναίσθημα που απαιτεί ρύθμιση και με βάση τη δυνατότητα ή μη ελέγχου της κατάστασης από το ίδιο το παιδί. Η έρευνα διεξάγεται από μεταπτυχιακές φοιτήτριες του ΠΜΣ Γνωστικής Ψυχολογίας και Εφαρμογών, καθώς και φοιτήτριες του Τμήματος Ψυχολογίας στο προπτυχιακό επίπεδο σπουδών στο πλαίσιο των διπλωματικών τους εργασιών. Ακαδημαϊκά υπεύθυνη είναι η Παναγιώτα Μεταλλίδου, Καθηγήτρια στο Τμήμα Ψυχολογίας του Α.Π.Θ.

Μωραΐτου Δέσποινα

  1. Cognitive control, Theory of Mind and memory capacity in Mild Cognitive Impairment (MCI): comparison among older adults diagnosed with MCI, older adults with risk factors of vascular disease development, and healthy controls. Longitudinal examination of the transition to dementia and to MCI of the first two groups respectively.
    H έρευνα διεξάγεται από την υποψήφια διδάκτορα κα Γλυκερία Τσεντίδου, με επόπτη την αναπληρώτρια καθηγήτρια Δ. Μωραΐτου. H μελέτη διεξάγεται σε συνεργασία με την Alzheimer’s Hellas και το Γενικό Νοσοκομείο Κατερίνης.
    Χρηματοδότηση:
    ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ «ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ, ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗ» (ΕΣΠΑ 2014-2020): Πράξη με τίτλο «Πρόγραμμα χορήγησης υποτροφιών για μεταπτυχιακές σπουδές δεύτερου κύκλου σπουδών» – ΟΠΣ5003404.
  2. Longitudinal study of the co-variation of sleep parameters, cognitive control abilities, and Theory of Mind aspects in Mild Cognitive Impairment (MCI): comparison of patients diagnosed with MCI of amnestic and non-amnestic multiple-domain types.
    H έρευνα διεξάγεται από την υποψήφια διδάκτορα κα Αρετή Μπατζικώστα, με επόπτη την αναπληρώτρια καθηγήτρια Δ. Μωραΐτου. H μελέτη διεξάγεται σε συνεργασία με την Alzheimer’s Hellas και το Πανεπιστημιακό Γενικό Νοσοκομείο Αλεξανδρούπολης.
    Χορηγία:
    Τεχνικός εξοπλισμός και πρόσβαση σε ειδικό λογισμικό επεξεργασίας μεταβλητών ύπνου έχουν χορηγηθεί από το Πανεπιστημιακό Γενικό Νοσοκομείο Αλεξανδρούπολης (πνευμονολογική κλινική).
  3. Development of a new battery assessing cognitive control ability in aging and design of dual-task intervention program via the REflexes MEasurement DEviceS (REMEDES) system.
    H έρευνα διεξάγεται από την υποψήφια διδάκτορα κα Ελένη Πόπτση, με επόπτη την αναπληρώτρια καθηγήτρια Δ. Μωραΐτου. H μελέτη διεξάγεται σε συνεργασία με την Alzheimer’s Hellas, το Τμήμα Ιατρικής του Α.Π.Θ. και το Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του Α.Π.Θ.
    Χορηγία – Χρηματοδότηση:
    Ο τεχνικός εξοπλισμός παρέχεται από το ΤΗΜΜΥ του Α.Π.Θ. (https://r4a.issel.ee.auth.gr/the-r4alz-battery/).
    Θα κατατεθεί αίτημα για κατοχύρωση ευρεσιτεχνίας.
  4. Evaluation of educational intervention in nursing care as regards the care of older adults with dementia in public hospitals.
    H έρευνα διεξάγεται από την υποψήφια διδάκτορα κα Μάρα Γκιόκα, με επόπτη την καθηγήτρια νευρολογίας κα Μάγδα Τσολάκη και ερευνητική συνεποπτεία από την αναπληρώτρια καθηγήτρια Δ. Μωραΐτου. H μελέτη διεξάγεται σε συνεργασία των Τμημάτων Ιατρικής και Ψυχολογίας του Α.Π.Θ., της Alzheimer’s Hellas, των νοσοκομείων ΑΧΕΠΑ και Γ. Παπανικολάου Θεσσαλονίκης, και του Network of Aging Research of Heidelberg University (ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ: 2021).
    Χρηματοδότηση:
    Network of Aging Research, Heidelberg University
    Robert Bosch Foundation
  5. Tools, indices, and innovative approaches to diagnosing Subjective Cognitive Impairment in older adults: a prospective patient-control study.
    H έρευνα διεξάγεται από την υποψήφια διδάκτορα κα Ιουλιέττα Λαζάρου, με επόπτη την καθηγήτρια νευρολογίας κα Μάγδα Τσολάκη και ερευνητική συνεποπτεία (όσον αφορά τις ψυχολογικές της παραμέτρους) από την αναπληρώτρια καθηγήτρια Δ. Μωραΐτου. H μελέτη διεξάγεται σε συνεργασία των Τμημάτων Ιατρικής και Ψυχολογίας του Α.Π.Θ., της Alzheimer’s Hellas και του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ).
  6. Evaluation of the diagnostic utility and usability of a virtual reality cognitive screening test for Greek older adults visiting public general hospitals.
    H έρευνα διεξάγεται από τον υποψήφιο διδάκτορα κ. Στέλιο Ζυγούρη, με επόπτη την καθηγήτρια νευρολογίας κα Μάγδα Τσολάκη και ερευνητική συνεποπτεία (όσον αφορά τις ψυχολογικές της παραμέτρους) από την αναπληρώτρια καθηγήτρια Δ. Μωραΐτου. H μελέτη διεξάγεται σε συνεργασία των Τμημάτων Ιατρικής και Ψυχολογίας του Α.Π.Θ., της Alzheimer’s Hellas, των νοσοκομείων ΑΧΕΠΑ και Γ. Παπανικολάου Θεσσαλονίκης, του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ) και του Network of Aging Research of Heidelberg University (ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ: 2021).
    Χρηματοδότηση:
    Robert Bosch Foundation
  7. Assessment of the level of metacognitive processes in Mild Cognitive Impairment and intervention for their enhancement via a randomized controlled trial.
    H έρευνα διεξάγεται από την υποψήφια διδάκτορα κα Γρηγορία Μπάμπα, με επόπτη την αναπληρώτρια καθηγήτρια Δ. Μωραΐτου. Η μελέτη διεξάγεται σε συνεργασία με την Alzheimer’s Hellas.
    Χρηματοδότηση:
    ΕΣΠΑ 2014-2020: ΠΡΑΞΗ: «Ενίσχυση του ανθρώπινου ερευνητικού δυναμικού
    μέσω της υλοποίησης διδακτορικής έρευνας» – MIS 5000432.
  8. The implementation of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) in reducing negative self-conscious emotions (self-disgust, shame and guilt) in patients with Parkinson’s Disease.
    Διενέργεια μελέτης στα πλαίσια μεταδιδακτορικής πρότασης στην πρόσκληση: «3rd Call for H.F.R.I. Research Projects to Support Post-Doctoral Fellows». H έρευνα θα διεξαχθεί από τη διδάκτορα Μαριάννα Τσατάλη, με συμβούλους την καθηγήτρια νευρολογίας κα Μάγδα Τσολάκη και την αναπληρώτρια καθηγήτρια Δ. Μωραΐτου. H μελέτη θα διεξαχθεί σε συνεργασία των Τμημάτων Ιατρικής και Ψυχολογίας του Α.Π.Θ. και της Alzheimer’s Hellas (ΕΝΑΡΞΗ: 2021).
    Χρηματοδότηση:
    Έχει υποβληθεί πρόταση στο ΕΛΙΔΕΚ.
  9. Enhancing Neurodegenerative Genetic Counseling and Testing in Greece – GenesPAD.
    H έρευνα διεξάγεται από τη βιολόγο και ψυχολόγο κα Μαρίνα Μακρή, σε συνεργασία με την καθηγήτρια νευρολογίας κα Μάγδα Τσολάκη και την αναπληρώτρια καθηγήτρια Δ. Μωραΐτου (όσον αφορά τις ψυχολογικές της παραμέτρους). H μελέτη διεξάγεται σε συνεργασία με την Alzheimer’s Hellas και το Εργαστήριο Νευροεκφυλιστικών Νοσημάτων του Κέντρου Διεπιστημονικής Έρευνας και Καινοτομίας (ΚΕΔΕΚ) του Α.Π.Θ. (Βάση «Εμπεδοκλής»). Ο γονιδιακός έλεγχος γίνεται σε συνεργασία με αντίστοιχα εργαστήρια των Η.Π.Α.
  10. Ανάπτυξη κλίμακας μέτρησης της ελπίδας: έλεγχος ψυχομετρικών ιδιοτήτων.
    H έρευνα διεξάγεται από τον μεταπτυχιακό φοιτητή κ. Γεώργιο Χαλκιά, με επόπτη την αναπληρώτρια καθηγήτρια Δ. Μωραΐτου και ερευνητικούς συνεργάτες τον καθηγητή κ. Α. Σταλίκα και τον μεταδιδακτορικό ερευνητή κ. Χ. Πεζηρκιανίδη. Η μελέτη διεξάγεται σε συνεργασία των Τμημάτων Ψυχολογίας του Α.Π.Θ. και του Παντείου Πανεπιστημίου (Εργαστήριο Θετικής Ψυχολογίας).
  11. Neuropsychological cognitive and behavioral effects of Quarantine due to the Coronavirus 19 Pandemic in people with Mild Cognitive Impairment and Dementia.
    H έρευνα διεξάγεται από την Alzheimer’s Hellas σε συνεργασία με την αναπληρώτρια καθηγήτρια Δ. Μωραΐτου.
  12. Έρευνα: Εθνική Αναφορά Ευζωίας.
    Πρόκειται για πανελλαδική μελέτη που διεξάγεται από το Εργαστήριο Θετικής Ψυχολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου, με την επιστημονική συνεργασία της κ. Δέσποινας Μωραΐτου, Αναπληρώτριας Καθηγήτριας του Τμήματος Ψυχολογίας του Α.Π.Θ., και άλλων συναδέλφων από πανεπιστημιακά ιδρύματα σε όλη την Ελλάδα.
  13. Social cognition in Mild Cognitive Impairment and Alzheimer’s Disease dementia.
    Πρόκειται για ερευνητικό πρόγραμμα που εκπονείται στην Alzheimer’s Hellas με τη συνεργασία της αναπληρώτριας καθηγήτριας κ. Δ. Μωραΐτου, του καθηγητή κ. Δ. Νατσόπουλου και τη συμμετοχή ως ερευνητικών συνεργατών, 7 μεταπτυχιακών φοιτητών του ΔΠΜΣ «Νευροεπιστήμες και Νευροεκφυλιστικά Νοσήματα» και του ΠΜΣ «Γνωστική Ψυχολογία και Εφαρμογές».
  14. Έναρξη συνεργασίας (2021) της αναπληρώτριας καθηγήτριας κας Δ. Μωραΐτου με την Alzheimer’s Hellas, το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, τον καθηγητή κ. Δημήτριο Νατσόπουλο και το κέντρο Alzheimer Down Unit / Fundació Catalana Síndrome de Down για το ερευνητικό πρόγραμμα «Down Alzheimer Barcelona Neuroimaging Initiative».
    Χρηματοδότηση
    Eυρωπαϊκή Δράση υποστηριζόμενη από πρόγραμμα HORIZON 21 με leader το University of Cambridge.
  15. Investigation of the ability to understand implicit causality of verbs and the relations of it with Theory of Mind in psychosis.
    H έρευνα διεξάγεται από την υποψήφια διδάκτορα του Τμήματος Ιατρικής του Α.Π.Θ. κα Έλενα Ναζλίδου, με επόπτη την καθηγήτρια κα Ελένη Παρλαπάνη, σε συνεργασία με την αναπληρώτρια καθηγήτρια Δ. Μωραΐτου

Ξανθοπούλου Δέσποινα

  1. Αιτίες και αποτελέσματα της εργασιακής πικρίας
    Στόχος του συγκεκριμένου ερευνητικού προγράμματος είναι να διερευνηθεί η εργασιακή πικρία ως μία δυναμική κατάσταση που μπορεί να εμφανίζει ενδο-ατομικές διακυμάνσεις. Επίσης, στόχος είναι να προσδιοριστούν τα εργασιακά χαρακτηριστικά που σχετίζονται με την εργασιακή πικρία, καθώς και τα άμεσα αποτελέσματά της για την εργασιακή ευημερία, την απόδοση και την ανάρρωση από την εργασία τις ώρες μετά τη δουλειά. Οι έρευνες στο πλαίσιο του συγκεκριμένου προγράμματος πραγματοποιούνται από τη Δέσποινα Ξανθοπούλου (Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Οργανωσιακής Ψυχολογίας, Τμήμα Ψυχολογίας, Α.Π.Θ.) σε συνεργασία με τη Δρ. Ήβη Μιχαηλίδη (Πανεπιστήμιο Kύπρου) με χρηματοδότηση από το EAWOP Early Career Research Mentoring Grant.
  2. Γνωστική λειτουργικότητα, Εργασιακή Ευημερία και Εργασιακή Απόδοση
    Στόχος του συγκεκριμένου ερευνητικού προγράμματος είναι να μελετηθεί ο ρόλος της γνωστικής λειτουργικότητας των εργαζομένων στην καλύτερη κατανόηση της σχέσης ανάμεσα στην εργασιακή ευημερία και την εργασιακή απόδοση. Οι έρευνες στο πλαίσιο του συγκεκριμένου προγράμματος συντονίζονται από τη Δέσποινα Ξανθοπούλου (Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Οργανωσιακής Ψυχολογίας, Τμήμα Ψυχολογίας, Α.Π.Θ.) σε συνεργασία με τη Δρ. Ροδάνθη Λεμονάκη (Τμήμα Ανθρώπινου Δυναμικού, Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών & Ταχυδρομείων), καθώς και μεταπτυχιακές/ους φοιτήτριες/ες του ΠΜΣ «Γνωστική Ψυχολογία και Εφαρμογές» του Τμήματος Ψυχολογίας του Α.Π.Θ.
  3. Γνωστική λειτουργικότητα, Εργασιακή Ευημερία και Εργασιακή Απόδοση
    Στόχος του συγκεκριμένου ερευνητικού προγράμματος είναι να μελετηθεί ο ρόλος της γνωστικής λειτουργικότητας των εργαζομένων στην καλύτερη κατανόηση της σχέσης ανάμεσα στην εργασιακή ευημερία και την εργασιακή απόδοση. Οι έρευνες στο πλαίσιο του συγκεκριμένου προγράμματος συντονίζονται από τη Δέσποινα Ξανθοπούλου (Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Οργανωσιακής Ψυχολογίας, Τμήμα Ψυχολογίας, Α.Π.Θ.) σε συνεργασία με τη Δρ. Ροδάνθη Λεμονάκη (Τμήμα Ανθρώπινου Δυναμικού, Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών & Ταχυδρομείων), καθώς και μεταπτυχιακές/ους φοιτήτριες/ες του ΠΜΣ «Γνωστική Ψυχολογία και Εφαρμογές» του Τμήματος Ψυχολογίας του Α.Π.Θ.
  4. Job Insecurity in Higher Education
    Οι βασικοί στόχοι του συγκεκριμένου διαπολιτισμικού προγράμματος είναι:
    (α) η μελέτη των διαμεσολαβητικών μηχανισμών που εξηγούν τις επιπτώσεις της ποσοτικής και ποιοτικής εργασιακής ανασφάλειας στην ευημερία και την απόδοση των εργαζομένων στο χώρο της Ανώτατης Εκπαίδευσης.
    (β) η μελέτη των παραγόντων που λειτουργούν ως ρυθμιστές και είναι σε θέση να μετριάσουν τις αρνητικές επιπτώσεις της εργασιακής ανασφάλειας.
    (γ) ο εντοπισμός διαφορών στις υπό εξέταση σχέσεις στους διαφορετικούς πληθυσμούς.
    Το συντονισμό της διαπολιτισμικής μελέτης που πραγματοποιείται σε 10 χώρες έχουν οι Dr. Lara Christina Roll (North-West University, South Africa), Prof. Ian Rothmann (North-West University, South Africa), και Prof. Hans De Witte (KU Leuven, Belgium και North-West University, South Africa).
    Στην ερευνητική ομάδα συμμετέχουν επίσης οι Prof. Probst και Prof. Jiang (USA), Prof. Selenko (UK), Dr. Janik (Namibia), Prof. Wang (China), Prof. Lazauskaite-Zabielske και Dr. Urbanaviciute (Lithuania), Prof. Iliescu (Romania), Prof. Sersic και Jasmina Tomas (Croatia). Στην Ελλάδα την έρευνα συντονίζει η Δέσποινα Ξανθοπούλου (Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Οργανωσιακής Ψυχολογίας, Τμήμα Ψυχολογίας, Α.Π.Θ.) και ο Ανδρέας Τσούνης (Υποψήφιος Διδάκτορας του Τμήματος Ψυχολογίας, Α.Π.Θ.).

Φίγγου Ευαγγελία

  1. Integration, citizenship and spatial identities in the context of (New) Mobilities in European cities/Ένταξη, πολιτειότητα και ταυτότητες χώρου στο πλαίσιο των (Νέων) Μετακινήσεων στις Ευρωπαϊκές πόλεις.
    Στόχος της έρευνας είναι να μελετήσει τις διεργασίες ένταξης μεταναστών και προσφύγων όπως αυτές κατασκευάζονται σε λόγους και πρακτικές που συγκροτούν την εμπειρία τους σε Ευρωπαϊκές πόλεις. Επιπλέον, η έρευνα φιλοδοξεί να επανεξετάσει την έννοια της ένταξης, αναδεικνύοντας τη σύνδεσή της με την αστική πολιτειότητα και τις κοινωνικές κατασκευές του χώρου/χρόνου. Τα αποτελέσματα της διδακτορικής διατριβής αναμένεται να συνεισφέρουν τόσο στο σχετικό διεπιστημονικό διάλογο σε επίπεδο θεωρίας, εννοιών και μεθόδων, όσο και στο σχεδιασμό σύγχρονων πολιτικών ένταξης μέσα από μια καλύτερη κατανόηση του σύνθετου και πολύπλοκου φαινομένου της μετακίνησης. Η έρευνα διεξάγεται από την υποψήφια Διδάκτορα Ζησάκου Αναστασία με Τριμελή Συμβουλευτική Επιτροπή την Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Φίγγου Ευαγγελία, επόπτρια της διδακτορικής διατριβής, την Μπάκα Αφροδίτη, Επίκουρη Καθηγήτρια Τμήμα Ψυχολογίας Α.Π.Θ. και την Ανδρεούλη Ελένη, Senior Lecturer στο τμήμα Ψυχολογίας της σχολής Τεχνών και Κοινωνικών Επιστημών (School of Psychology Faculty of Arts and Social Sciences) του Open University.
  2. Κοινωνικές αναπαραστάσεις του “πολιτικού” και της “πολιτειότητας” στη σύγχρονη Ελλάδα.
    H έρευνα επικεντρώνεται στη μελέτη καθημερινού και πολιτικού λόγου, προκειμένου να διερευνηθούν κοινωνικές ψυχολογικές διαστάσεις με τις οποίες είναι συνδεδεμένη η πολιτική ζωή. Ειδικότερα εξετάζονται οι κατασκευές της πολιτικής ιδεολογίας, της πολιτικής συμμετοχής αλλά και των ίδιων των πολιτών. Η ανάλυση του «πολιτικού» υπό το πρίσμα της δια του λόγου ψυχολογίας θα καταστήσει δυνατή τη θέαση της ενεργής (συν-) κατασκευής της πολιτικής πραγματικότητας, των κοινωνικών ταυτοτήτων, λογοδοσιών και της επιτελεστικότητας αυτών. Η έρευνα διεξάγεται από την υποψήφια διδακτόρισσα Μαρτίνα Σουρβίνου. Την τριμελή επιτροπή απαρτίζουν οι Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Ευαγγελία Φίγγου,η Επίκουρη Καθηγήτρια Αφροδίτη Μπάκα και η Ομότιμη Καθηγήτρια Μαρία Δικαίου. Μέρος της έρευνας (18 μήνες) χρηματοδοτηθηκε από τη Γενική Γραμματεία ‘Έρευνας και Τεχνολογίας (ΓΓΕΤ) και το Ελληνικό Ίδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας (ΕΛΙΔΕΚ). (Κωδικός υποτροφίας: 2155) .
  3. Constructions of sexual and gender identities in institutional and everyday discourse: Political dimensions, institutional claims and rights.
    Η παρούσα διδακτορική διατριβή στοχεύει στη μελέτη σεξουαλικών και έμφυλων ταυτοτικών κατασκευών στον θεσμικό και καθημερινό λόγο. Ειδικότερα, εστιάζει σε ποικίλες διαστάσεις των εν λόγω κατασκευών, επιδιώκοντας αφενός την διερεύνηση των συνεπειών τους αναφορικά με διεκδικήσεις και δικαιώματα της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας και αφετέρου την μελέτη της δυνάμει συνεισφοράς τους στην κοινωνική αλλαγή. Η διδακτορική διατριβή εκπονείται από τον υποψήφιο διδάκτορα Ιωάννη Μίχο. Επιβλέπουσα καθηγήτρια και μέλος της τριμελούς συμβουλευτικής επιτροπής είναι η Δρ. Ευαγγελία Φίγγου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και η τριμελής συμβουλευτική επιτροπή συναποτελείται από την Δρ. Αφροδίτη Μπάκα, Επίκουρη Καθηγήτρια στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και τον Δρ. Νικόλαο Μποζατζή, Επίκουρο Καθηγητή στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Η ερευνητική εργασία υποστηρίζεται από το Ελληνικό Ίδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας (ΕΛ.ΙΔ.Ε.Κ.) στο πλαίσιο της Δράσης «Υποτροφίες ΕΛ.ΙΔ.Ε.Κ. Υποψηφίων Διδακτόρων» (2η προκήρυξη) (Αριθμός Υποτροφίας: 516).

Χρυσοχόου Ελισάβετ

  1. Συναισθήματα αυτοσυνειδησίας στην παιδική ηλικία, την εφηβεία και την αναδυόμενη ενηλικίωση.
    Μελετάται η ανάπτυξη των συναισθημάτων που σχετίζονται με την αυτοσυνειδησία (π.χ. της ντροπής, της ενοχής, της υπερηφάνειας κ.α.) από την παιδική ηλικία ως και την αναδυόμενη ενηλικίωση, με έμφαση σε μηχανισμούς αλλαγής και κοινωνικούς-πολιτισμικούς παράγοντες επίδρασης.